30 november 2009

Tekenstijl op tekenstijl stapelen. Onmogelijk? Niet met GREP!


Het wordt mij vaak gevraagd: "kan ik twee tekenstijlen samen tegelijkertijd toepassen op een stuk geselecteerde tekst?"
Het antwoord is..."nee, maar toch wel".

Huh?

Voorbeeld: ik heb twee tekenstijlen, een tekenstijl 'Rood' waarin de kleur als Rood is gedefinieerd en verder niets en ik heb een tekenstijl 'Vet' waarin de stijl Bold is gedefinieerd en verder niets.


Als ik nu een stukje tekst selecteer en daar de tekenstijl 'Rood' aangeef dan wordt dat stukje tekst rood. Ken ik nu aan datzelfde stukje tekst de tekenstijl 'Vet' toe, dan wordt het stukje tekst vet maar de kleur rood verdwijnt!

Wil ik EN een rode kleur EN een vette tekst dan zal ik in een nieuwe tekenstijl moeten definiƫren waarin ik EN de kleur rood EN de stijl vet aanzet. Ik kan niet twee 'losse stijlen' stapelen op een zelfde stukje tekst.

Maar... dat kan ik wel met een GREP-stijl! Ik kan namelijk in een GREP stijl aangeven dat ik op dezelfde parameters (bijvoorbeeld op cijfers) EN de tekenstijl 'Rood' wil toepassen EN de tekenstijl 'Vet'.


Dus met GREP kun je wel tekenstijlen 'stapelen'.
Now isn't THAT weird! ;-)



Geen opmerkingen: