28 mei 2018

InDesign-formulieren: blauwe markering in Acrobat automatisch uitzetten

.
Je hebt een mooi formulier ontworpen in InDesign met aankruisvakjes enzovoort, en dat ziet er in de preview in InDesign goed uit:




Maar dan wordt deze PDF geopend in Acrobat en ziet de lezer dit:





Nu kun je deze blauwe markeringen uitzetten in de voorkeuren:




Maar ja, vertel dat maar eens aan alle lezers van je formulier...
Maar je kunt er voor zorgen dat deze markeringen vanzelf worden uitgezet door in Acrobat Pro een simpel javascriptje te gebruiken!

Dat werkt zo:
In het zoekveld type je Java; daarna klik je op JavaScript-scripts van document:





Geef het scriptje een naam en klik op Toevoegen.




Geef dan de volgende regels op:




Klik op OK en bewaar de PDF nu.
Klaar!
Nu zie je netjes dit in Acrobat:



Wat het scriptje doet is de programma voorkeur daadwerkelijk aanpassen voor de markering. Alleen: dan blijft het ook uitstaan... Dat vind ik beter maar wellicht zet je iets uit wat je lezer eigenlijk aan wil hebben staan voor andere formulieren.
Netter is om nog een extra regeltje script toe te kennen dat er voor zorgt dat wanneer het document dat de voorkeur uitzet bij het sluiten van dat document de voorkeur weer aanzet.

Zit je nog steeds in Java (zie boven) klik dan nu in de balk boven(!) op Documenthandelingen.



De bovenste actie is Document wordt gesloten, selecteer deze en klik op toevoegen en vul nu de volgende regel in:







Bewaar nu opnieuw de PDF.


De tekst om te knippen/plakken voor de scripts kun je hier downloaden.






5 opmerkingen:

Unknown zei

Hoi Frans,

Geweldige tip dit! Ik heb beide scripts in de Java-scripts van het document geplaatst. In plaats van het "achtergrondkleur aan-script" in de documenthandeling te plaatsen.

Nu krijg ik dus inderdaad nergens meer blauwe vlakken, ook niet in andere documenten waar dat wel gewenst is.

Weet jij hoe ik dit op kan lossen zodat ik standaard wel weer blauwe invulvelden te zien krijg?

Bedankt alvast.

Groet, Ineke

F vd Geest DTP & Graphic Design zei

Ineke, zorg dat de voorkeur weer ‘terug’ staat in Acrobat (dat kan als je geen document open hebt als standaard, of per document). Het tweede script zet het altijd weer terug. Bij mij werkt dit perfect.

Unknown zei

Top, dankjewel, dat werkt!

Unknown zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Frans Veltenaar zei

Hi. Weet je ook toevallig hoe ik een subtotaal veld in het veld eronder kan vermenigvuldigen met 0,07 (USA VAT), ik krijg dit nog niet voor elkaar namelijk. Zou heel mooi zijn als ik dit te weten kom. Alvast dank. Aftrekken doet hij ook alleen als ik een - waarde invul kan dat ook zonder de -? Staat niet in de standaar actions volgens mij