20 maart 2009

Flinke productie-bug (nog steeds) in CS4!


Ondanks de verschenen update van InDesign CS4 (6.01) is er nog steeds een flinke bug aanwezig in CS4 bij het maken van een pakket op de Mac!

Niet alle afbeeldingen (Koppelingen of Links) worden verzameld bij het maken van een pakket.

Zo heb ik een document waarin ik kan zien (Koppelingen/Links deelvenster) dat er 114 afbeeldingen worden gebruikt.
Maak ik een pakket dan zitten er maar 93 afbeeldingen in de Links map! Maak ik een pakket via CS3 dan zijn er correct 114 koppelingen. Oftewel: CS4 slaat 11 afbeeldingen over!

Aangezien ik meestal PDF aanlever heb ik dit probleem zelf pas laat ondervonden, maar het is een heel akelige productie bug!

Nu is exporteren naar idml een nieuwe functie in CS4, het wordt de opvolger van incx. Adobe raadde aan om het document te exporteren naar idml, dit te openen (en te bewaren onder een nieuwe naam) en dan opnieuw een pakket te maken.
Resultaat: nu worden maar 30 van de 114 koppelingen verzameld!!!

Ouch! :-(

Wat blijkt nu: wanneer er ook maar één bestand een slash (forward en/of backward) bevat, dit de oorzaak is van het volledig vastlopen bij het maken van een pakket.

Ik heb dus eens gekeken naar de naamgeving van alle bestanden in mijn document: en jawel, hoor! Eén van de 114 bestanden heette 'x/y1.jpg'
Zodra ik dit bestand had ombenoemd werkte pakket maken weer helemaal OK in CS4!


6 opmerkingen:

Marco zei

Oei! Een bijzonder gevaarlijke bug! Dank voor het melden. I'll spread the word!

Rudi Spitzers zei

Goed gevonden Frans. Heb je deze al doorgegeven aan Adobe?

Anoniem zei

Zowiezo niet verstandig om slashes te gebruiken in een naam van een document. Als je een pakket maakt onder CS4 gebeurt er niets meer dan dat alle koppelingen in een nieuwe "links-map" worden geplaatst. Als er nu een slash in de naam zit herkent OSX dit als een pad-verwijzing. De bestanden zullen dan dus "verdwijnen".

F vd Geest DTP & Graphic Design zei

>Zowiezo niet verstandig om slashes te gebruiken

Nee, maar soms kruipt er wel eens een bestand van derden tussen met een slash, zelf denk ik altijd 'MS DOS' met name omdat ook PDF servers niet van andere namen houden.
De bug is bekend bij Adobe, er is ook ergens een discussie over op de Adobe forums.

oh ja: het is sowieso ;-)

walter bravenboer zei

Inderdaad een linke bug, maar het is inderdaad niet verstandig om slashes te gebruiken. We hebben hier ook vaak problemen met onze windows-server die met appletalk geen lange namen aankan, aangeleverde bestanden met te lange namen worden afgebroken en Indesign kan ze dan niet vinden...
Ik moet wel zeggen dat ik hier nog geen CS4 bestanden heb gezien, vrijwel iedereen werkt gewoon met CS3.

Wim Ruberg zei

Overigens voor alle gebruikers van Macintosh op Windows servers waarbij men noodzakelijk met korte bestandsnamen moet werken (erg lastig bij aangeleverde Macintosh-documenten/verzamelingen).
Het is niet gratis maar verdient zichzelf wel terug:

www.grouplogic.com/products/extremeZ-IP