13 mei 2009

Zeer lelijke bug CS4...?


Ik kreeg vandaag een email van iemand met een raar probleem: een PDF die werd gemaakt leverde verminkte items (logo's) op van items die op de stramienpagina stonden.
Na lang proberen is er maar één conclusie mogelijk: er zit een ENORME bug in CS4 6.02 die objecten op de stramienpagina verminkt!
Geen overdruk, geen transparantie of effecten etc. Ik heb daarom zelf even snel wat in Illustrator gemaakt en bewaard als AI en geplaatst op de stramienpagina van een nieuwe document: zelfde probleem in de PDF!

in CS3 zit de bug NIET! Ik heb bewaard als inx en geopend in CS4, daarna een PDF gemaakt: perfect! daarna de inx geopend in CS4 en een PDF gemaakt: bingo, weer fout! Het soort PDF maakt niet uit.

Naschrift:
Ik ben de boel eens helemaal opnieuw gaan opzetten. Wat bleek? om de een of andere reden was de gekleurde balk boven en onderaan de pagina de boosdoener. Ik heb de balken gewist, opnieuw getekend, voorzien van dezelfde kleur... en opeens gaat alles perfect!
Niet te begrijpen, vooral omdat in CS3 alles goed gaat.
Nou blijkt dit document zijn leven begonnen als CS2 document... de bug zit 'm dus ergens in het bestandsformaat.

Dit zijn dingen... niet te begrijpen en gekmakend. Afijn, mijn client tevreden want ik heb haar document problemen kunnen oplossen



2 opmerkingen:

mackerjack zei

pas je kopje even aan.

F vd Geest DTP & Graphic Design zei

Bedankt Jakob, inderdaad: CS4!
Maar, lees vooral de aanvulling!