20 juli 2008

Heerlijk toch, zo'n GREP!


Alweer druk bezig met mijn boek te updaten naar CS4 op basis van de beta. Daar kan nog wat in veranderen natuurlijk, maar deze keer wil ik vroeg zijn met het boek.
Ook bestaande hoofdstukken ben ik aan het uitbreiden, zoals het deel over Bridge dat in de laatste versie wat sumier werd behandeld omdat ik aan het maximaal aantal pagina's voor mijn boek zat.

Ook uitgebreid wordt het XML hoofdstuk: van drie naar bijna vijftien pagina's! Nu had ik voor mijzelf de in de voorbeelden gebruikte labels (tags) in demi italic gezet, zoals Product. Elke tag moest echter daarna weer in romein worden gezet met  .

Een perfecte uitdaging voor GREP: zoek naar de string
(\w+)
En bij opmaak naar Demi italic.

Zet bij vervangen als string:
<($0)>
met opmaak Roman.

Dit zoekt een los woord met de opmaak en vervangt dit weer door het gevonden woord (je kunt dit niet leeg laten, zie de eerdere blogs over GREP!) met de tekens < >en past de stijl Roman toe.