12 april 2009

Nog wat kleurbeheer, ook in Photoshop


Volgend op mijn vorige bericht over profielen in InDesign, even een uitstapje naar Photoshop.
Vaak tijdens trainingen kom ik veel 'old school' workflows tegen, dwz. direct naar CMYK in Photoshop. Mijn vorige berichten hier over kleurbeheer hebben hopelijk duidelijk gemaakt dat een RGB workflow niet alleen 'modern' is maar ook vele voordelen heeft.
Maar goed, laten we zeggen dat 'old school' nog steeds is gewenst bij bepaalde bedrijven, dan moet het omzetten naar CMYK in Photoshop wel goed gebeuren!
Eenvoudigweg 'Modus > CMYK' kiezen is echter niet zo best...

Kies Bewerken > Omzetten in profiel (edit > convert to profile): zo heb je controle over naar welke CMYK kleurruimte je omzet (ISO coated of Gravure offset bijvoorbeeld) en ook over de rendering intent!
Zo is 'Perceptueel' vaak mooier dan de standaard 'Relatief colimetrisch' voor veel foto's.

Bedenk dat veel camera's en scanners echter werken met sRGB. Zit dit profiel echter niet aan de afbeelding vast en heb je 'standaard' kleurbeheer-instellingen in Photoshop (Zoals Europa pre-press 2) dan zal Photoshop uitgaan van een Adobe RGB kleurruimte.
Je beeld kan dan veel te verzadigd overkomen.
Is dat het geval, kies dan eens Bewerken > Profiel toewijzen (Edit > Assign profile) en kies dan sRGB. De kans is dat je beeld nu al veel beter oogt!
(let wel: dit geldt alleen voor beelden ZONDER ingesloten profiel! Als het beeld wel een profiel heeft, maar niet overeenkomt met jouw standaard profiel, kies dan altijd 'ingesloten profiel gebruiken')


Twee maal hetzelfde beeld: links MET correct sRGB profiel; rechts zonder profiel en daarmee toegekend Adobe RGB: de verzadiging is veel te hoog.

TIP: Ditzelfde zie je dan ook in InDesign wanneer je een RGB beeld zou plaatsen zonder profiel in Indesign. bedenk dat je ook in InDesign kunt kiezen voor Object > Kleurinstellingen afbeelding... Nu kun je aan een beeld zonder profiel bv. sRGB toekenen om te bekijken of dit een betere kleurstelling oplevert.

2 opmerkingen:

Peter Maas zei

Hoi Frans,
je zou ook kunnen pleiten voor het gebruik van Europa Algemeen Gebruik, ipv Prepress2. Daarin staat het standaard RGB profiel al op SRGB, en zullen alle afbeeldingen zonder aanhangend profiel automatisch door InDesign worden verwerkt als zijnde SRGB. Maar dat is voor luilakken. Ik pleit er voor om elk beeld dat je gebruikt, vooraf te hebben gezien in Photoshop. En er aldaar een profiel aan toewijzen.
Perceptueel is in het algemeen alleen beter bij krantendrukwerk, en incidenteel bij iso-uncoated. Bij iso-oated drukwerk wordt in het algemeen relatiefcolorimetrisch gebruikt, aangezien dat de minste kleurverschuiving geeft tussen het originel RGBbeeld en het gedrukte CMYK.
mvrgr
Peter Maas

Anoniem zei

Ja, sRGB als standaard voor afbeeldingen zonder profiel - als je veel beelden van digitale camera's krijgt te verwerken die op sRGB staan ook prima. Begint materiaal zijn leven in Photoshop met standaard instellingen, dan zit je Adobe RGB, geen probleem zolang je het profiel meebewaart en dan naar InDesign gaat inderdaad.

Elk beeld beoordelen is het devies (wel, geen profiel, juist profiel etc).

Ikzelf vind echter vaak perceptueel voor foto's vaak een evenwichtiger beeld geven bij RGB naar CMYK, CMYK naar een kleinere CMYK zou ik altijd als relatief colimetrisch doen, en geen perceptueel.

We kunnen hier, zoals vandaag al bleek toen ik je in Rotterdam sprak, over blijven bomen. De conclusie is inderdaad dat je eigenlijk je lithografie in Photoshop het beste kunt doen - als je weet waar je naar toe gaat in druk. Vaak werk je ook voor klanten (ik bv. voor vertaalbureaus) waar van tevoren totaal nog onbekend is waar het bestand gedrukt gaat worden (het kan variëren van Europa tot Amerika en Israël) dan is een RGB workflow heel zinvol en zal het omzetten op moment van afdrukken moeten plaatsvinden.