6 april 2011

QuarkXPress 9 nu verkrijgbaar als demo: eerste gebruikerservaringen

.



In mijn blogbericht van 23 februari heb ik het al over de nieuwe versie QuarkXpress 9 gehad.
Vanaf nu kun je op de website van Quark een demo van versie 9 downloaden, Mac en Windows.

De software die nodig is om naar tablets, zoals de iPad, te publiceren laat nog even op zich wachten: nog zo'n drie maanden voordat je die kunt downloaden voor QuarkXPress 9...

Wat zal Adobe doen op 11 april? Ik weet het al maar ben tot 11 april onder NDA dus verklappen mag ik het pas op 11 april zelf hier op mijn blog!

Trouwens: raar, de release-datum (en de datum waarop je QuarkXPress 9 kunt kopen) is 26 april, maar de demo is een later met serienummer te registreren versie... ????
.

UPDATE:
Net geïnstalleerd en uitgeprobeerd: nog steeds Quark!
Verankerde items... wat een rare manier van doen zeg, eerst een anker-symbool maken in de tekst, dan een object selecteren dan dat object koppelen aan een geselecteerd anker-symbool. Knippen/plakken, vergeet het maar!



Ik snap wel wat ze willen - het object meteen verankeren zonder dat je het eerst in de tekst hoeft te plakken (zoals nu in InDesign) en daarna de opties moet wijzigen, maar dat kan binnenkort veel slimmer in InDesign, maar daarvoor moet je nog even wachten tot na 11 april!


Genummerde lijsten: de nummers komen links BUITEN het tekstkader te staan als je dat wilt of zoals je gewend bent in InDesign in het tekstkader met inspringen.






Heel mooi is Conditional styles (geneste stijlen) maar wat een ingewikkelde dialoog-vensters om iets voor elkaar te krijgen! Maar als ze werken, werken ze uitgebreider dan die van InDesign - zo lijkt het, maar InDesign heeft... GREP! En dat is pas echt fraai!
Maar goed, Quark kan met conditionele stijlen veel meer dan InDesign: je kunt namelijk ook alineastijlen gebruiken en conditional stijlen toepassen op meerdere alinea's.
Nadeel: tekenstijlen kun je nog steeds niet zoals in InDesign definiëren, zoals een tekenstijl VET of ROOD ongeacht het lettertype of corps. Elk lettertype en elk corps moet zijn eigen aparte tekenstijl krijgen. Laat je bijvoorbeeld het lettertype weg of vul je geen corpsgrootte in (zoals ik deed, gewend dat ik ben aan echte tekenstijlen van InDesign) dan gooit Quark er weer een dialoog tegenaan:


    


Enne... wat dacht je anno 2011 van deze Quark melding:


zoooo vorige eeuw!  ;-)




.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

WTF! Hoezo 3 maanden wachten???
Wat heb ik gemist in deze?

Dan moet het wel goede zijn anders.........

F vd Geest DTP & Graphic Design zei

Ja, Quarks oplosing voor tablets, iPad en co, komen pas deze zomer beschikbaar, zoals Quark zelf zegt: 90 dagen na de release van QuarkXPress 9

Anoniem zei

Sorry Fred.... Kan u mij uitleggen welke groundbraking reden erachter zit?

Waarom? (Why tell me why...)

Dat kan je toch niet met droge ogen aankondigen, zeker niet met InDesign CS6 in het verschiet.

Of wat mis ik........

F vd Geest DTP & Graphic Design zei

>Sorry Fred...

Wie is Fred...?

Anoniem zei

Excuses! Frans........

F vd Geest DTP & Graphic Design zei

"Quark says App Studio will be included in a free upgrade to version 9 that is expected to ship by August."