9 januari 2008

Plaatsen, en niet plakken!

Gisteren weer eens raak nadat ik twee weken geleden tegen hetzelfde aanliep:
Twee weken geleden mailde iemand mij over een probleem met een foldertje van 2 pagina's. De afbeelding kon niet naar voren worden gehaald (het bleek een laag te zijn achteraf). Ik vroeg het indd bestandje aan mij te mailen, dan zou ik er eens na kijken.
Afijn: het 2 pagina A5 foldertje met 1 afbeelding verstopte mijn mailbox: het was 150 Mb groot!

En gisteren kreeg ik van een klant een catalogus die in inx was aangeleverd voor vertaling. Vertaalbureau's werken vooral met Trados dat MIF, XML en INX bestanden aankan. Maar dit bestand wilde er niet doorheen, het was 270 Mb groot!

In beide gevallen wist ik genoeg: de opmaker had afbeeldingen niet geplaatst (Bestand > Plaatsen/File >Place) maar geknipt (vanuit bv. Photoshop) en direct geplakt in InDesign!

Plak NOOIT in InDesign maar PLAATS in InDesign!

Wanneer je plakt is er geen koppeling naar het origineel meer, zijn er wijzigingen in het origineel dan kun je deze niet bijwerken als je plakt. Maar vooral: je InDesign document wordt net zoveel Mb groter als de afbeelding die je plakt.
In het geval van de vertaling was zelf een Smart object laag geknipt en geplakt.

De oplossing was in beide gevallen: de afbeeldingen verwijderen en keurig plaatsen zoals het hoort.

Voor knippen en plakken vanuit Illustrator naar Indesign kan het wel handig zijn: een geplakt vector logo bijvoorbeeld is dan bewerkbaar direct in InDesign. Let wel op hoe je plakbord-instellingen staan in Illustrator om transparantie te handhaven in de geplakte elementen. Bedenk ook dat transparantie van geplakte elementen vanuit Illustrator NIET transparant zijn ten opzichte van objecten in InDesign. Als je het Illustrator bestand bewaard als AI (PDF) en plaatst werkt deze transparantie weer wel.

Kortom: gebruik altijd Plaatsen en gebruik plakken enkel voor Illustrator bestandjes die niet al te ingewikkeld zijn en die je wilt kunnen bewerken in InDesign

1 opmerking:

Anoniem zei

Mijn god! Je moest eens weten een hekel ik krijg aan mensen als wij een pdf moeten plaatsten, drukken of printen.

Altijd gebeurde er wat, en meestal omdat mensen werken in InDesign en alles vanuit Illustrator plakken.

Wat dat ben ik nog wel een klein beetje voorstander van Quark, dit omdat het standaard niet mogelijk is om een eps bestand te plakken in het document.

(ik raad altijd .EPS, v9 aan... kan t (bijna) nooit fout gaan)