1 februari 2011

Geneste regelstijlen: een voorbeeld


Ik merk dat maar weinig gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheid om geneste stijlen toe te passen in combinatie met een (eerste) regel.
Maar waarschijnlijk hebben ze het bij het Historisch Nieuwsblad wel gevonden te zien aan de begin-kapitaal en de eerste regel in kleinkapitaal.

In het onderstaand voorbeeld heb ik het nagebouwd, maar om het wat duidelijker te maken heb ik de begin-kapitaal in Rood gezet.




Pas je in alineastijlen een begin-kapitaal toe, dan kun je aan de begin-kapitaal (ook wel initiaal genoemd) een eigen tekenstijl geven (verderop wordt ook duidelijk waarom dat in dit geval een goed idee is!). In het voorbeeld heb ik een tekenstijl aangemaakt waar alleen de kleur op Rood is ingesteld.

Ook heb ik een tekenstijl aangemaakt waarin alleen voor tekenopmaak bij Hoofdletters/kleine letters (bbrrr.. wat een vertaling!) de optie (openType) Kleinkapitaal heb aangezet.

In de alineastijl is vervolgens deze tekenstijl voor kleinkapitaal toegepast op de eerste regel!




Probleem: ook de begin-kapitaal wordt kleinkapitaal!
Oplossing: in de tekenstijl Rood voor de begin-kapitaal bij de optie Hoofdletters/kleine letters als optie Normaal instellen!




Dit voorbeeld is straks te vinden in een nieuwe uitgave van mijn eBook PDF! Stay Tuned!


Geen opmerkingen: