.
Veel telefoontjes weer afgelopen week met als strekking: help, ik moet naar de iPad met mijn werk want ik moet mee met de tijd, kun je me trainen.
Dan vraag ik eerst wat over budget, doelgroep enzovoort en vaak blijkt dat men daar totaal niet over na heeft gedacht...
BELANGRIJK: Lees vooraf eerst dit blogbericht over DPS!
UPDATE OKTOBER 2012: Gratis, ongelimiteerd gebruik van de Single Edition van DPS is nu inbegrepen bij een CS Cloud abonnement!
Vandaar wat advies:
MOET je naar de iPad met je publicatie? Hangt ervan af. Heb je klanten die dat willen, tja, vraag dan wat je klanten eigenlijk willen en vooral: wat is hun budget.
Wat willen ze, of wat wil jij: een simpele ePub uitgave van je boek? Of een compleet interactief tijdschrift met video, diashow, web acces, Facebook Likes enzovoort? Wil je de publicatie verkopen en winst maken? Of wil je alleen maar aan klanten verspreiden? Of voor de buitendienst (makelaars bijvoorbeeld). Wil je wel of niet in de iTunes Store? Wil je alleen iPad of ook Android? En vooral: hoe dik is je portemonnee!
Scenario I:
Stel je bent auteur en vormgever. Je hebt een mooi maar niet al te dik en omvangrijk reisboek of historisch boek, Dat wil je vanuit InDesign graag verfraaien met foto's en diashows waarop een lezer op een tablet kan inzoomen, een video hier en daar en leuk pop-upje voor meer info.
KEUS 1: Je werkt met InDesign en gaat naar de iTunes Store. Daar heb je een Apple developer account nodig voor 99 euro per jaar. Dan werk je met InDesign en DPS. Je koopt een single-edition voor 350 euro bij Adobe (of je sluit de Adobe Cloud abo af vanaf de herfst inclusief een single edition, waarschijnlijk per maand).
Maar... alleen via de iTunes Store en alleen op de iPad, niet Android! Geen bestand dat je kunt laten downloaden via een eigen website enzovoort. Eenmalige uitgave (je mag wat foutjes updaten gedurende een jaar maar geen hoofdstukken wijzigen, toevoegen enzovoort: dat is een nieuw uitgave!)
Bijbehorende training: InDesign en Adobe DPS, standaard en uitgeefdeel.
KEUS 2: Je gaat gratis en werkt met iBooks Author. Snel, leuk, interactief. Werkt wel met sjablonen dus uitgave lijken op elkaar maar het is wel direct indrukwekkend. Je gebruikt dus geen InDesign maar Apple's gratis software. Dan kun je nog beslissen of je het als een bestandje laat downloaden via je website (iedereen kan het zo op z'n iPad plaatsen, geen Adobe of Apple nodig) of dat je het in de iTunes Store zet om te verkopen dan wel gratis daar aan te bieden. Daar heb je een Apple developer account nodig voor 99 euro per jaar. Maar alleen iPad, geen Android!
Bijbehorende training: iBooks Author en uitgeefdeel.
Scenario II:
Oke, je bent een freelancer en je moet vaak werken aan uitgaven voor bedrijven in DPS. Je geeft zelf niet uit, verkoopt niet enzovoort maar geeft vorm. Dan hoef je geen software aan te schaffen of developers accounts te hebben: je kunt gewoon aan de slag met bestaande projecten.
Bijbehorende training: InDesign en Adobe DPS, standaard.
Scenario III:
Je werkt voor een bedrijf dat roept: wij gaan van papier af en moeten naar de tablet! Bijvoorbeeld een opleidingsinstituut met cursisten.
Tja dan moet je vragen gaan stellen: via de iTunes Store? Of alleen intern? Alleen iPad of ook Android? Wat is je budget?
Ook hier kan iBooks Author worden ingezet: voordeel weinig kosten, bestanden te downloaden door de cursisten vanaf een server maar alleen Apple's iPad.
Bijbehorende training: iBooks Author en eventueel uitgeefdeel.
Via de iTunes Store en InDesign? Tja dan gaat budget tellen! Een single Edition kan, maar alleen via de iTunes Store, je hebt geen bestand te downloaden alleen voor de cursisten, het moet via de Store. En alleen iPad. En elke gewijzigde uitgave tekst als nieuw dus 350 euro. Willen ze meer, abonnementen, updates, ook Android dan moeten ze de Professional edition hebben. Dus gaan betalen!
Willen ze intern hun publicaties (eigenlijk: Apps) verspreiden zonder de iTunes Store dan zit je in de vele nullen van het bedrag voor een Enterprise Edition. Alleen voor de grote jongens!
Bijbehorende training: InDesign en Adobe DPS, standaard en uitgeefdeel.
Scenario IV:
Makelaars, buitendiensten enzovoort willen hun documenten op de iPad, alleen intern, geen Store-gedoe enzovoort. Heel simpel: maak er een PDF van en zet die op de iPad!
Ah, maar het moet bewegen met video en zo... Tja dan weer iBooks Author voor een snel en goedkoop resultaat. Moet het met InDesign? Dat kan als het aantal iPads niet te groot is waarop de publicatie moet komen te staan. Je kunt dan gratis je DPS Folio die je vanaf InDesign in de Cloud zet bij Adobe delen met maximaal 100 andere mensen met de voorwaarde dat deze allemaal inloggen met Adobe Content Viewer (iPad, iPhone en Andoid!) met hetzelfde account! Zet dan als vormgever bijvoorbeeld een gratis(!) account op met de naam bedrijf@bedrijfsproject.nl bijvoorbeeld en laat iedereen van de makelaars, binnendienst enzovoort vanaf de iPad inloggen met dat account. Heel goedkoop, namelijk gratis.
Bijbehorende training: InDesign en Adobe DPS, standaard.
Kortom: Raak niet in paniek omdat je 'naar de iPad moet' maar vraag je dus eerst af of dat zo is, vervolgens hoe: wat is je doelgroep is, hoe met het eruit zijn (dynamisch of als gedrukt), hoe moet en mag het verspreid worden en wat is het budget. Ga daarna pas de bijbehorende training volgen! (Bij mij of Peter Villevoye bijvoorbeeld!).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten