22 februari 2010

Overdruk in PDF


Afgelopen week weer raak: ik had een PDF X/1a naar de drukker gestuurd voor een klant. In het document stonden wat duotonen en enkele transparante effecten.

Toen kreeg ik wat paniek-telefoontjes van de klant: zij hadden van de drukker weer een PDF terug gekregen, hun eigen repro had die bekeken en afgedrukt met een heel ander beeld dan de PDF die ik ze had toegestuurd: duotoon afbeeldingen waren mono, witte vlakken in de cover en weg transparante balk.

Dan weet ik genoeg: de PDF wordt bekeken op het scherm zonder dat Overdruk aanstaat. In de laatste versie van Acrobat Reader en Pro staat dit nu standraad aan maar in wat oudere versies uit. Zet dus ALTIJD Overdruk voorvertonen in in Acrobat Reader en/of Pro. Je vindt dit onder Voorkeuren.


(klik op de afbeelding om deze groter te zien!)



Wat ik altijd doe is er maar van uitgaan dat ik niet weet of de klant overdruk in Acrobat aan heeft staan of niet. Ik zet daarom de overdruk 'platgemaakt' direct in de PDF die op het scherm wordt beoordeeld (niet in de voor afdruk bestemde PDF natuurlijk!!)

Je kunt dit vanuit InDesign aanzetten bij het exporteren van een PDF wanneer je als PDF versie 1.3 kiest. Nu kun je in het tabblad Uitvoer (output) de optie Overdruk Simuleren (Simulate overprint) aanzetten.






Ook kun je bij het afdrukken vanuit Acrobat (of bij het opnieuw naar PDF drukken vanuit Acrobat) Overdruk simuleren aanzetten om de klant wat minder te laten schrikken!
Als je vanuit Acrobat afdrukt kun je in de afdrukdialoog van Acrobat Pro de knop Geavanceerd selecteren. Hier kun je nu ook Overdruk Simuleren kiezen!
Scheelt weer wat paniekreacties ;-)





Geen opmerkingen: