20 mei 2013

Bug: Zoek en vervang Tintstaal!

.
Ik kwam er achter bij het werken aan een herziene uitgave van mijn ePDF van mijn boek voor de komende InDesign CC versie (details en ISBN volgen nog!): ik wilde een tintstaal (met de naam "CS6 kleur" en 50%) vervangen door een andere tintstaal (met de naam "CC Kleur" en 40%).
Dus ik ging naar Zoeken en Vervangen, Object en gaf keurig de zoekparameters op.

Nu gebruik ik veel tintstalen (Van Zwart een aantal, en nog meerdere kleuren) dus eerst dacht ik dat ik iets verkeerd had gedaan - maar nee: ik had als vervangende kleur toch echt "CC Kleur" 40% opgegeven maar het resultaat was dat de vervangende kleur overal Zwart 60% werd!




Yup, een bug!

Als je met meerdere tintstalen werkt dan gaat het radicaal fout met vervangen bij tintstalen! 
(Eerst leek het dat probleem lag in het feit dat er een beschrijvende naam aan de 'moederkleur' was gegeven (Naam met kleurwaarde uit) maar na het weer aanvinken van deze optie bleek de bug nog steeds even hardnekkig bij tintstalen...)

En wat blijkt na het melden van deze bug en het intern testen door Adobe? De bug bestaat al sinds... CS3!

Is de bug verholpen in InDesign CC straks?
Nope!
Ik heb de twijfelachtige eer de ontdekker en melder van deze bug te zijn en te laat voor de eerste release van InDesign CC gemeld... Men noemt de status van deze bug bij Adobe 'Low priority'...




Geen opmerkingen: